Selasa, 21 Julai 2009

Lawatan pendedahan sambil belajar


Penampang: Lawatan Sambil belajar Latihan Membangun Masyarakat Kali Ke-7 dianjurkan oleh Pacos Trust pada 8 hingga 15 Julai 2009 di di semenanjung Malaysia dan di Thailand yang diadakan selama seminggu.

Seramai 15 orang yang terlibat dalam lawatan sambil belajar ini dimana 4 orang kumpulan jurulatih dan 11 orang Pelatih LMM. Lawatan ini adalah salah satu aktiviti/program di akhir penghujung Latihan Membangun Masyarakat sebelum Fasa Berdikari(Fasa 4) ini berakhir.

Tujuan utama lawatan ini adalah mendedahkan para pelatih LMM-7 dengan situasi perjuangan Orang Asal di tempat lain dalam cara menuntut Hak-Hak ke atas tanah adat NCR yang telah ditindas dan dirampas oleh mana-mana pihak mahupun syarikat-syarikat besar yang tidak prihatin dengan Kehidupan masyarakat Orang Asal setempat khususnya di luar Bandar.

Penumpuan utama selama lawatan ini adalah sangat penting bagi pelatih LMM-7 untuk berkongsi dan mempelajari bagaimana masyarakat Orang Asal berjuang ke atas Tanah Adat yang mereka usahakan selama bertahun-tahun lamanya. Harapan lawatan pendedahan sambil belajar ini adalah untuk berkongsi dengan masyarakat Orang Asal yang mempunyai isu/masalah yang boleh dikongsikan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan